CBCT

سی تی اسکن دندان (CBCT): تصاویر سی تی اسکن نماهای 3D  و مقاطع مختلف از دندان و استخوان فک را نشان میدهد. مانند دستگاه برش کالباس که برش هایی نازک و موازی از آن را تهیه میکند.

سی تی اسکن را میتوان از هر عضوی از بدن تهیه نمود.در مورد دندان و فک نیز تصاویر سی تی با کاربردهای متفاوتی تهیه میشود.

کاربردهای سی تی اسکن دندان (CBCT):

1-ایمپلنت های دندانی :

دندانپزشکان قبل از درمان ایمپلنت برای بیمارانی که دندان خود را از دست داده اند درخواست CBCT به رادیولوژی تخصصی فک و صورت میفرستند تا با استفاده از گزارش نهایی، ضخامت استخوان را مشاهده و اندازه ایمپلنت مناسب برای بیمار را تعیین کنند.

در فک بالا طول ایمپلنت باید به اندازه ای باشد که وارد سینوس ماگزیلاری نشود.

 

در مورد فک پایین نیز ایمپلنت نباید وارد کانال عصب آلوئولار تحتانی شود. لازم به ذکر است امکان تعیین اندازه و جهت ایمپلنت با توجه به رادیوگرافی های ساده پانورامیک و تک دندان (PA) امکانپذیر نیست چرا که تصویری دو بعدی را تهیه میکنند.

 

2-جراحی دندانهای عقل:

آسیب به عصب آلوئولار تحتانی (IAN) یکی از اتفاقات شایع به دنبال کشیدن دندان های عقل پایین است که به دلیل مجاورت ریشه های دندان با کانال عصب فک پایین رخ میدهد.

رادیوگرافی پانورامیک به تنهایی نمیتواند موقعیت عصب را در رابطه با ریشه دندان عقل نشان دهد.

از آنجایی که احتمال روی هم افتادن (سوپرایمپوزیشن) ریشه ها و عصب آلوئولار تحتانی زیاد است ارجاع بیماران برای سی تی اسکن دندان قبل از کشیدن یا جراحی واجب است.

 

3-دندان های نهفته در فکین: 

در بیشتر موارد بیماران پس از انجام رادیوگرافی پانورامیک متوجه وجود دندان نهفته میشوند.

بطور مثال بیمار برای ارتودنسی به دندانپزشک مراجعه میکند و ارتودنتیست برای مشاهده موقعیت فضایی دقیق دندان نهفته برای بیمار درخواست سی تی اسکن از ناحیه دندان نهفته میدهد و طرح درمان ارتودنسی را با توجه به رادیوگرافی  CBCT مشخص میکند.

 

4- بررسی تومورهای دندانی و فکین:

CBCT بهترین رادیوگرافی برای تشخیص دقیق محل ، میزان تورم و تخریب واثر گذاری کیستها و تومور ها بر ساختارهای اطراف میباشد.

همچنین برای ارزیابی روند ترمیم ضایعه پس از جراحی پس از جراحی کاربرد دارد.